چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: خانه سینمای ایران دیروز کانون اتفاق‌ها و خبرهای داغ بود. اقدام اعضای خانه سینمای2 برای تصرف ساختمان شماره یک خانه سینما منجر به تجمع اهالی سینما در کوچه سمنان و مقابل ساختمان خانه سینما شد؛ تجمعی که پس از چند ساعت با حضور نیروی انتظامی پایان پذیرفت.

دعوای خانه سینما بالا گرفت

 پس از تجمع سینماگران مقابل خانه سینما فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره خانه سینما اعلام کرد این موضوع را تلفنی به سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا خبر داده و بنا به تصمیم ناجا تا 48 ساعت آینده هیچ‌کس حق تصرف خانه سینما را ندارد. بنا به گفته توحیدی، خانه سینما تحت حفاظت پلیس است و 48ساعت زمان تعیین شده تا مشکل به‌وجود آمده در گفت‌وگو با مدیران وزارت ارشاد حل شود. از سوی دیگر جواد شمقدری اعلام کرد که ساختمان شماره یک خانه سینما با دستور وزیر به خانه اصناف سینمای ایران (خانه سینمای2) تعلق می‌گیرد. این اظهارنظر رئیس سازمان سینمایی درحالی روی خروجی سایت‌ها آمد که اهالی سینما با پایان دادن به تجمع خود مقابل ساختمان شماره یک خانه سینما، به محل ساختمان شماره2 خانه سینما رفتند و جلسه‌ای برگزار کردند. جلسه سینماگران در ساختمان شماره2 خانه سینما هنوز به پایان نرسیده بود که خبر رسید جواد شمقدری هم ساعت 2 بعدازظهر در وزارت ارشاد نشست خبری برگزار خواهد کرد؛ نشستی که در آن رئیس سازمان سینمایی کوشید تا هم کار خانه‌سینمایی‌ها را غیرقانونی جلوه دهد و هم فرصتی برای تعامل با آنها فراهم کند.

اما داستان جنجال‌های دیروز خانه سینما از کجا شروع شد؟ روز دوشنبه 14 تیرماه جلسه‌ای میان رئیس سازمان سینمایی و تعدادی از اعضای اتحادیه2 که حالا خانه سینمای2 را راه‌اندازی کرده‌اند برگزار شد. خروجی این جلسه رضایت رئیس سازمان سینمایی مبنی بر تصرف ساختمان شماره یک خانه سینما توسط اتحادیه2 بود و ظاهرا آنطور که شمقدری اعلام کرده موافقت وزیر ارشاد نیز برای این اقدام جلب شده است. ساعت 10 شب خبر تصرف ساختمان اصلی خانه سینما رسانه‌ای شد. چند ساعت قبل از این اتفاق، با حضور مأموران حراست ارشاد در این ساختمان پلمب شده بود. درپی این اتفاق اصناف مختلف از اعضایشان دعوت کردند ساعت 8 صبح جهت حفظ خانه سینما در این محل تجمع کنند.

ساعت 8 صبح دیروز کسانی که از خیابان بهار عبور می‌کردند با چهره‌های آشنایی مواجه می‌شدند. حبیب رضایی، رضا کیانیان، مسعود رایگان، رؤیا تیموریان، فرهاد توحیدی، سیروس الوند، محمدمهدی عسگرپور، بیژن میرباقری، محمدعلی طالبی، نازنین مفخم، همایون اسعدیان، حسن برزیده، غلامرضا موسوی، محمدرضا مویینی، امیر اثباتی، امیرشهاب رضویان، پیروز کلانتری، سیامک شایقی و... ازجمله سینماگرانی بودند که دیروز در خیابان بهار، کوچه سمنان تجمع کردند. فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما به سینماگران حاضر گفت: ظاهرا وزیر ارشاد دستور داده ساختمان خانه سینما و اموال آن در اختیار خانه سینمای2 و هیأت مدیره آن باشد. تصمیم ارشاد این است این اموال و ساختمان در اختیار افرادی باشد که جزو اصنافی‌ هستند که بعد از بسته‌شدن خانه سینما تشکیل شده‌اند. در همین حین جمال شورجه به مقابل ساختمان خانه سینما آمد. شورجه با همراهی 2 مأمور نیروی انتظامی آمده بود تا ساختمان خانه سینما را رفع پلمب کرده و آن‌را در اختیار اعضای خانه سینمای2 بگذارد. اتفاقی که البته باتوجه به تجمع سینماگران امکان‌پذیر نشد. توحیدی با شورجه صحبت کرد و درنهایت رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفت با شورجه به تفاهم رسیده است. توحیدی در ادامه اعلام کرد ما تا امروز با هر کسی به تفاهم رسیدیم او زیر حرفش زد ولی ما به شورجه اعتماد داریم.

شورجه نیز گفت: از صمیم قلب می‌گویم که شما همه دوستان و همکاران من هستید و من متأسفم که چنین شرایطی پیش آمده است. شرایط خوبی نیست که همه به کف خیابان آمده و مسئله را اینگونه حل کنند. در حال حاضر مسئله گرفتن ساختمان جدید خانه سینما توسط هیأت مدیره جدید را منتفی و سعی می‌کنیم جلسه‌ای با شمقدری داشته باشیم تا بدانیم چه باید کرد. چند ساعت بعد شمقدری نشستش را برگزار کرد و درحالی‌که عصبانی به‌نظر می‌رسید به این نکات اشاره کرد: خانه سینمای سابق از نظر قانون تا الان، منحل و تعطیل دائمی است. 29صنفی که ثبت قانونی نکردند، هیچ جایگاه قانونی ندارند. دوستان خانه سینما جلوی رئیس‌جمهور تعهد 8بندی دادند اما عمل نکردند. در ساعات برگزاری تجمع نیز بحث‌های زیادی میان سینماگران صورت گرفت. وقتی توحیدی از توافق با شورجه سخن گفت، علیرضا داودنژاد با اعتراض به این موضوع بیان کرد: آقای توحیدی از سلامت و حسن‌نیت شما سوءاستفاده شده است. این 48ساعت، آخرین ذخیره اعتماد اهالی خانه سینما به شماست. توحیدی هم گفت: این ساختمان برای ماست و به کس دیگری تعلق ندارد. اگر طی 48 ساعت آینده اتفاقی نیفتاد، پنجشنبه 8 صبح همه جلوی خانه سینما خواهیم بود.

تجمع اعتراضی اهالی سینما در کوچه سمنان با اطمینانی که رئیس هیأت مدیره خانه سینما به سینماگران مبنی بر اینکه نیروی انتظامی از ساختمان محافظت می‌کند پایان یافت. رؤسای اصناف البته با ترک تجمع به ساختمان شماره2 خانه سینما واقع در خیابان وصال رفتند و در آنجا جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار کردند. خروجی این جلسه انتشار یک بیانیه بود . شورای مرکزی اصناف خانه سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای چنین اعلام کردند: «به‌رغم همه توافقات انجام‌گرفته پیشین‌، در پی اتفاقات ناگوار ورود غیرقانونی و غیراخلاقی در نیمه‌شب گذشته به خانه سینما توسط مأموران حراست ارشاد صبح امروز عده قابل‌توجهی از اصناف سینمایی به‌دلیل نگرانی از شرایط و جلوگیری از استمرار اینگونه تحرکات‌، در مقابل خانه سینما گردهم آمدند. با توجه به پیشنهاد نیروی محترم انتظامی برای اخذ یک مهلت 48ساعته‌، بدین وسیله لازم است به اطلاع کلیه دلسوزان فرهنگی و مدیران فهیم و آگاه کشور در عرصه‌های مختلف برسانیم از این لحظه کلیه گزینه‌ها به تشخیص عموم اهالی سینما روی میز قرار دارد، تشخیص اینکه کدام مسیر برای خروج از وضعیت حاضر به شکل عاقلانه و مدبرانه انتخاب گردد که بستگی تام و تمام به کسانی دارد که خیر و صلاح فرهنگ و سینمای کشور را می‌خواهند. این فرصت به‌رغم همه صداقت‌ها از سوی اهالی سینما و سوءاستفاده‌ها از سوی مدیران سینمایی کشور که به وضوح و حسب سوابق و اسناد موجود تا‌کنون بر ما اثبات گردیده است‌، قطعا آخرین فرصت برای حل مشکل خواهد بود. بدیهی است کماکان همه اصناف خانه سینما از اقدامات هیأت مدیره حمایت همه جانبه‌خود را اعلام می‌کند و آمادگی خود را برای احقاق حقوق حقه قانونی برای حفظ و صیانت از خانه سینما اعلام می‌دارد.»

کد خبر 223511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز